Drift Stage

Pikselöitynyt savu nousee kulmikkaan auton renkaista vasten pastellinvärisenä helottavan kaupungin horisonttia. Kulmassa auton hallinta kysyy lujia hermoja – liian vähän käännöstä ja törmäät seinään, liian paljon ja menetät arvokkaita sekunteja. Todellisuudentaju sumentuu synteettisen kitararaidan ulvontaan ja kurvista ulos päästyäsi kiihdytät BMW:n täyteen vauhtiin vain valmistautuaksesi seuraavaan vielä tiukempaan kumien polttoon.

Super System Softworksin Drift Stage on ajoittain jopa naurettavan maskuliininen, mutta autonvirittelyfetissin sijasta se painottaa ajamisen vapauttavaa tunnelmaa ja hauskuutta.

Ilahduttavan retrolla nimellä itsensä siunannut kolmen kehittäjän pelistudio kuvailee Drift Stagea moderniksi versioksi arcade-kaahailusta, joka osoittaa kunnioitusta genren synnyttäneille peleille. Lopputulos onkin kuin hapolle altistunut Miami Vice ja Ridge Racer kohtaisivat juhlissa ja päätyisivät jatkojen jälkeen lisääntymään.

Tie voittoon Drift Stagessa vie tietysti tarkkaan ajoitetun driftaamisen kautta, jossa niin liukuman aloitus kuin lopetus täytyy miettiä tarkkaan ja ratin kääntäminen osata suhteuttaa mutkan vaativuuteen. En ole asiantuntija nopeaa kiitävän urheiluauton hallinnassa, mutta jo pienellä harjoittelulla sain kehitysversion ainoana ajettavana autona olevan The Bulldogin käyttäytymään verrattain kiltisti. Driftaamiseen oppii nopeaa jo muutaman kierroksen jälkeen, mutta se tarjoaa loputtomasti kehitysvaraa hioa parhaasta ajasta pois kalliita millisekunteja.

Kehitysversiossa on jo erillinen valokuvaustila, jossa parhaimmat driftaukset voi ikuistaa digitaaliseen muotoon. Nopeimman ajan voi lisäksi jakaa Twitteriin. Myöhemmin peliin on tulossa mm. aika-ajot, päivittäiset haasteet, uramoodi ja tietenkin autojen ja ratojen muokkauksen mahdollistava työkalu. Allekirjoittaneelle kaivatuin tuleva lisäys on tällä hetkellä moninpeli sekä jaetulla ruudulla että verkossa niihin tilanteisiin, kun et halua liiaksi uppoutua karikatyyriseen maailmaan, vaan kisata rehellisesti kavereiden kanssa.

https://soundcloud.com/myroneofficial/drift-stage-main-theme

Pelin vaikutteet tulevat tekijöiden mukaan suoraan genren klassikoilta, kuten Daytona USA ja OutRun. Kehittäjänä ja suunnittelijana toimiva Chase Pettit kertoi Kotakun haastattelussa, että klassiset autopelit tarjosivat aikanaan yksinkertaista ja välitöntä hauskuutta alkumetreiltä lähtien, mutta eivät unohtaneet haastavuutta. Pettitin mukaan Drift Stage sijoittuu Forza Horizonin kaltaisten simulaatioiden ja Mario Kartin kaltaisten hupailujen välimaastoon.

Drift Stagen driftaamiselle osuvin vertailukohta on Roll7:n sadistisen skeittipeli Olli Ollin grindaaminen sillä erotuksella, että osuma radan laitaan ei Drift Stagessa kuitenkaan pakota aloittamaan alusta. Molemmat pelit ovat erinomainen esimerkki peleistä, joiden hiottua mekaniikkaa edes (mahdollisesti) karu estetiikka ei pääse pilaamaan.

Vaan juuri estetiikka on toinen Drift Stagen vahvuus: surrealistisen värikkäällä Sunset Cityn radalla ajaminen Myronen tyylikkään kasarirevittelyn soidessa taustalla toimii oivallisena stressinlievittäjänä. Vastaavaan tunnelmaan on yhtä rehellisesti päästy viimeksi Grand Theft Auto: Vice Cityssa.

Tänä päivänä indie-skenen tukehtuessa vanhoja aikoja haikaileviin tyyliratkaisuihin on helppo nostaa esille pelejä, joissa retron merkitys on ymmärretty oikein – niin ulkoasun kuin pelattavuudenkin kannalta. Drift Stage tekee jotain oikein, sillä se yksinkertaisuudestaan huolimatta antaa enempi iloa kuin esimerkiksi Sonyn kuvankaunis DriveClub, joka hengettömyydellään jäi lähtöruudun vangiksi.

Drift Stagen on määrä valmistua loppuvuodesta. Lataa sillä välin kehitysversio täältä.

https://www.youtube.com/watch?v=ESM4JkOXSis