E3-messut ovat pelialan kiistatta koreimmat karkelot, joissa hyvin puetut ja sementinpaksuisen partaveden tuoksuiset miehet laukovat hyperbolaa toisensa jälkeen pääasiassa suurten budjetin pelien uusista jatko-osista. Onneksi esillä on myös paljon muutakin huomionarvoista.

Microsoftin E3-lehdistötilaisuuden pelijulkistusten huumassa yksi peli vei mielenkiintoni ylitse muiden: alun perin viime vuoden The Game Awards -tapahtumassa julkistettu Tacoma: Space Exploration.

Vuoden 2013 Gone Homen tehneen Fullbrightin tuleva ympäristöntutkimiseen painottuva Tacoma sijoittuu 200 000 mailin päässä Maasta sijaitsevalle saman nimiselle avaruusasemalle, jossa pelaajan hahmon Amy Ferrierin turvin selvitetään, mitä aseman miehistölle tapahtui. Peli on perinyt tyylilliset vaikutteensa Metroid Primen ja BioShockin maailmasta. Se ei ole ihme, sillä Fullbrightin pääkehittäjä Steve Gaynor on työskennellyt aiemmin muun muassa BioShock 2: Minerva’s Den -lisäosan parissa kirjoittajana ja suunnittelijana.

Eteneminen Tacoman käytäviä pitkin entistä miehistöä kuvaavien hologrammien lomassa tuo pelillisesti mieleen Ridley Scottin Alien-saagasta siinneen Alien: Isolationin ja toisaalta myös Stanley Kubrickin vuonna 1968 ilmestyneen tieteiselokuvan merkkiteoksen 2001: A Space Odysseyn. Trailerissa Tacoman päähahmon dialogi aluksen Odin-tekoälyn kanssa onkin äänenpainoa myöten selkeää jäljittelyä ikoniksi kasvaneen verenhimoisen HAL 9000 -tekoälyn käytöksestä.

Discovery. Exploration. Isolation. What is life like 200,000 miles from Earth? Uncover the mysteries held by Lunar Transfer Station Tacoma and its crew, living at the edge of humanity's reach.

Vertailuna alla 2001: A Space Odysseyn ehkäpä tunnetuin kohtaus, jossa tekoäly ei suostu yhteistyöhön. Voiko Tacoma välittää pelin kautta samanlaista tunnelmaa? Sen näemme vuonna 2016 PC:llä ja Xbox Onella.

https://www.youtube.com/watch?v=HwBmPiOmEGQ